خناقشات 2015 و 2016 ..؟!


من العادات الفرعونية القديمة ان كل سنة أكتب تدوينة اخر السنة اللي بيكون فيها خلاصة السنة بحالها، 2015 و 2016 حققت فيهم كل اللي انا عايزاه واللي يعرفني من زمان اكيد عارف عني اني مبحطش حاجه في دماغي غير لما لازم وحتما ولا بد اني اوصل لها ولو بعد حين .. 

المواقف اللي عديت بيها في السنتين دول سواء علي المستوي المهني أو المستوي الإنساني، كلها مواقف عادية زي اللي بتحصل لينا كلنا يتخللها الكثير والكثير من الدراما الناتجة من ناس تفتكرهم كويسين وبعدين يطلعو ولاد $$#$$$# وناس فعلا كويسين ووجهة نظرك فيهم متتغيرش، وناس تتعلم منهم، وناس تقرر تخرجهم من حياتك (بس بشياكة) وهلم جرجر.

علي المستوي الإنساني والعاطفي .. فعلي رأي المثل .. قابلت زيد وعبيد ونطاط الحيط، في 2015 كانت تجربتي مش ناجحة اوي ودا كان بسبب اني اخترت الشخص اللي مش هيقدر يديني اللي انا فعلا محتاجاه، ونهيت العلاقة بشياكة واناقة وهدووووووء.
كنت مقررة اني اتجوز في 2016، وقد كان يا سادة لكن برضو التجربة لم تكلل بالنجاح، وعلشان الصراحة والأمانة الخطأ كان من كلا الطرفين، وبالرغم انها لم تنتهي بالشياكة اللي انا بحب انهي بيها اي علاقة إلا انها إنتهت .. كل شيء نصيب.
حتي الأصحاب والناس اللي اشتغلت معاهم وحصل بينا خلافات .. برضو كانت مسئولية الطرفين الواحد يقول اللي ليه واللي عليه.

وكانت الخلاصة كالتالي ... 
  1. انت المسئولة الوحيدة .. في كل علاقاتك انت السبب واجهي نفسك واتعلمي من اخطائك لكن متعلقيش شماعة الخطأ علش حد، المثل بيقول مفيش دخان منغير نار ومفيش حد بيطلع الوحش اللي جواه غير لما بيقابل العفريت اللي جواكي.
  2. من حقك تختاري اللي يعجبك .. دا مش حكر علي الرجاله، انا شايفة اننا شاطرين وواعيين وقد المسئولية .
  3. افصلي بين نجاحك العملي وبين شخصيتك المتواضعة جدا :) 
  4. حلم ان شركتك تبقي زي جوجل دا حلم من الصعب تحقيقه (الموظفين في مصر مش كده).
  5. اللي اصغر منك .. عمره ما هيفهم طريقتك الموضوع اعلي من مستوي تفكيرهم والناس كلها مش زيك لما كنت في سنهم الموضوع غير كده خالص تذكرو انت تعاملو الناس علي قدر عقولهم.
  6. البني ادم اللي بيفهم كلامك بطريقته وعلي مزاجة .. متحاوليش تبرري موقفك قدامه (سيبيه لأوهامه والزمن كفيل به)
  7. لو حصل وارتبطي .. وجه عرفك علي واحده وقالك انها صديقته الصدوقة اوعي تلجأي ليها لما تتخانقو علشان هي اول واحده هتكون سبب في فشل العلاقة (الستات متتوصاش في الحجات دي .. وخاصة بأه لو كانت من مستوي اجتماعي شعبي شويتين يا دين امي هتسمعي حجات اعلي من مستوي تفكيرك).
  8. لما واحد يدخل بيتكم وأهلك يقولو لا .. اعرفي كويس اوي ان العلاقة دي مش حقيقية احنا بس اللي احيانا بنضحك علي نفسنا علشان نفسنا نفرح ونفضل نجادل ونزوق في العلاقة علشان تكمل، بس مع الأسف الفرحة مبتدومش واحنا في مجتمع ذكوري سخيف انت فيه ملكيش اي لازمة في الحياه وقت ما هيجيله مذاجه هيمشي ولا هيفرق معاه.
  9. اوعي ترتبطي بواحد معندوش حاجه يخسرها ... 
  10. متجيش علي نفسك علشان حد.
  11.  كل الرجال المصريين عندهم نفس العقلية الشرقية زي بعض إلا من رحم ربي.
  12. بجد مفيش اي تجديد في الأداء خالص (اول العلاقة حب واهتمام ويا سلام - اخر العلاقة عقد نفسية وكلاكيع مجتمعية).
  13. المستوي الإجتماعي بيفرق جدا في العلاقات ومهم اوي جدا خالص محدش يرتبط بحد اقل او أعلي منه في المستوي الإجتماعي.
  14. فرق السن عامل اساسي في نجاح او فشل أي علاقة (اللي اكبر مني مكنش في نفس شقاوتي - واللي اصغر مني مكنش ففاهم عقلي).
  15. الأفلام العربي بتاعت ان واحد يرتبط بواحدة اكبر منه لأسباب في نفسه وهو بس اللي عارفها (حقيقة مؤلمة).
  16. اياكم والإرتباط بواحد متجوز .. النهاية بتكون سخيفة جدا ومها قالك من مبررات ان مراته منكده عليه في الأخر هيعمل ليها هي حساب والجديدة دي كأنها ولا حاجه (معلومة انا يمكن الوحيدة اللي معنديش اي مشاكل مع تعدد الزوجات لكن التجربة بتقول ان مفيش حد عنده الشجاعة الكافية لتنفيذ دا بشكل صح).
  17. قاعدة الخزانة يا بنتي ولا جوازة الندامة ... دي حكمة عظيمة لأن حضرتك وانت لوحدك عندك كل الحرية انك تعملي اللي انت عايزاه وقت ما انت عايزاه لكن مع وجود شريك في حياتك الموضوع صعب اوي صدقيني.
  18. الفلوس في العلاقات تفسدها .. خدي بالك.
  19. الأبيض والأسود لما بتحطو جنب بعض .. بيعملو مشاكل إياكي ترتبطي بواحد اقل منك نجاح فيغير من نجاحك ويطلع سلسفيل اللي جابوكي ويهد فيكي وينتقدك عمال علي بطال علشان يحسسك انك ولا حاجه جنبه ولا ترتبطي بواحد انجح منك فإنتي اللي تعكنني عليه لحد ما يفشل:) خدي اللي زيك.
  20. الحب دا كلمة لها معاني كتير اوي .. لحد دلوقت انا مفتكرش اني قابلت اللي فاهم معناها الحقيقه ولا استثني منك نفسي حتي انا يمكن مش عارفة معناها الحقيقه.
  21. كلام الناس .. لا بيقدم ولا يأخر وكل واحد بيدلي بدلوة بطريقته وبناء علي خبرته هو وتربيته واخلاقة وحجات كتير فمتسمعيش لحد.
  22. الراجل السند اللي هيقف حنبك ويدعمك وكده .. لسه متخلقش.
  23. العلاقات مش المفروض يكون وراها فايده .. فلو قابلتي اللي شايف ان علاقتكم لازم يكون في من وراها فوايد اخلعي بسرعة قبل ما هو يلم حجاته ويمشي بدون اي مقدمات علشان مفيش فايدة منك.
  24. يمكن كلام الست كان صحيح (قول للزمان ارجع يا زمان)  .. متحاوليش تصلحي اللي اتكسر مفيش حاجه تستاهل واعملي زي ما بيقولو حافظي علي كرامتك (مع ان مش فاهمه ايه علاقة الكرامة في الموضوع) بس هو عموما جهد مش هيجيب همه ومش هيحصل حاجه غير انك هتحزني اكثر وتزعلي اكثر.
  25. افصلي بين الشغل والحياة الشخصية .. ضروري علشان ترتاحي.
اما علي مستوي الشغل ...
فأنا الحقيقه شايفة اني بحقق أهدافي اللي انا راسماها صحيح وقعت 4 شهور السنه دي لكن بالرغم من كده فأنا في وقت قصير خدمت 12 عميل، واكيد ربنا زي ما رزقني قبل كده هيرزقني تاني وسبارك هتكبر وتبقي عروسة :).

في 2017 .. 
ناوية ارجع الف الصعيد تاني وأركز حبتين في العمل الإجتماعي، اما سبارك انا مش هقولكم خليها مفاجأة :) رجعت لإلغاء فكرة الجواز (ودا لأني منفعش اكثر من صديقة .. وبكون صديقة جدعة بشكل مرعب اما غير كده معنديش ذكاء عاطفي).